Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vyzpovídali jsme pro vás Zdeňka Pletku, provozovatele, vlastníka a admina online hry Dark Elf v jedné osobě. V čem je podle něj Dark Elf vyjímečný? Jak Dark Elf vznikl? Kolik lidí se stará o jeho hladký běh?

ZdeněkAhoj, můžeš nám na úvod říct něco o sobě a o tom, jak dlouho už se věnuješ online hrám obecně a Dark Elfovi konkrétně?

Ahoj, jmenuji se Zdeněk Pletka, je mi (už) 29 let, jsem svobodný-zadaný programátor a dá se říci i herní architekt. O počítače a programování se zajímám od 13 let, klasický postup Spectrum, Amiga, Amiga 1200, PC.

V roce 1996 na Commodore Amiga jsem naprogramoval plnohodnotnou tahovou strategii Rebel, a už v ní byly základy toho, co jsem pak "přetavil" do Dark Elfa.

V čem je podle tebe Dark Elf vyjímečný ve srovnání s podobnými on-line hrami?

Já jsem ještě žádnou podobnou neviděl :) V roce 2001 jsme spustili Dark Elfa, je to tuším druhá nejstarší onlinovka v Čechách, pominu-li ty, které již neexistují.

Výjimečný si myslím hned v několika věcech:
  • Různorodé ligy, kde si každý najde tu, která ho baví. Cíle jsou rozmanité: svrhnutí Dark Elfa, arény, deathmatche, hromadné boje znepřátelených ras proti sobě, atd.
     
  • Propracovaná herní mapa . Mapa je dynamická a vše je na ní vidět. Například když postavíte pevnost, tak ji hned uvidíte, když obsadíte zemi, objeví se na ní vaše vlajka. Každá rasa má své vlastní obrázky staveb. Mapa funguje jako v reálném světě: útočit můžete jen na sousední země (pokud se nepodkopete tunely ? to skřeti můžou), takže se vám nemůže stát, že by vás někdo naprosto nečekaně napadl, jako je to u jiných her, kde v podstatě může útočit úplně každý na každého. Vše má na mapě svá pravidla, lze využít strategii terénu: hory jsou pro armádu neprůchodné, portály přesouvají na druhý konec mapy, z přístavních zemí se dá útočit na jiné ostrovy, atd.
     
  • HrdinovéHrdinové jako speciální bytosti ve světě Dark Elfa. Hrdinové jsou maličké, pohybující se bytůstky na mapě, které pomáhají svými bonusy. Mají různá povolání, přednosti i zápory. Hráč si může hrdinu koupit, nebo ho zajmout jinému hráči. Každý si svého hrdinu zamiluje, já tedy mám k tomu svému citový vztah. Aby ne, když toho chudáka vláčím už dva roky z ligy do ligy! Párkrát mi ho zajali, jedou jsem ho musel vyplácet jinému hráči.

  • Zapojení hráčů do vývoje hry a dění kolem ní. Na fóru Nápady diskutuju s hráči změny a úpravy a velice často se stává, že své původní nápady na změnu změním nebo dokonce zcela zruším podle nich. I když jsou samozřejmě i některé věci, o kterých nediskutuji.

Takže komunita kolem hry - pořádáte také nějaké srazy?

Samozřejmě, na tom posledním jsme zabrali už celou hospodu a příště se tam snad ani nevejdeme - tady je pár fotek pro přiblížení atmosféry:

Foto ze srazu 1 Foto ze srazu 2

Jak vlastně Dark Elf vznikl a kolik lidí se v současné době stará o jeho běh?

V roce 1997 jsme pařil na BBSkách (takový jakoby předchůdce internetu - amatérské servery navzájem propojené modemy) online hru Falcon's Eye. Moc mě to chytlo, mohlo se tam dobývat země, kupovat země, útočit skupinovými útoky, atd... byly to sice jen čísla, žádná grafika, ale bavilo mě to. Ty účty za telefon bych vám přál vidět :-).
 
No a rozhodl jsem se, ze něco takového udělám také, jenže v roce 1999 jsem na internetu zjistil, že existuje něco podobného - Red Dragon. A tak jsem ho rok hrál. Věděl jsem, ze nemá cenu dělat něco podobného, že hráči nechtějí čísla, matematiku a vzorečky, ale chtějí vidět svou říši, vidět dobyté země a draze postavené hrady. Chtějí mapu. Takže jsem dával dohromady systém, který by ji zobrazil v prohlížeči. A tak vznikl Dark Elf. S mapou a ideou hry mi moc pomohl Kamil Kutina, jeho popisy zemí a částečně grafika jsou ve hře dodnes.
 
Na vývoji se podílí grafikou Ondřej Merta, a já dělám vše ostatní. Pak tu máme mocné adminy: Nagi, Patton a Sayka. Dále máme sedm velevážených Radní, kteří soudí hráče za jejich prohřešky proti Kodexu Dark Elfa. A na závěr smečku šedesáti komentátorů, kteří aktuálně komentují dění v přidělených ligách.

Co všechno máš ve hře na starosti?

Dá se říci, že jsem odpovědný za všechno. Je toho moc. Od zajištění provozu serveru, konektivity, zálohování, optimalizace databáze, až po vývoj a testování nových změn ve hře. Dále musím hru stále sledovat, denně mám desítky zpráv od hráčů, kteří chtějí řešit konflikty, posílají nápady, stěžují si a občas i pochválí, a to potěší.

Je to jen hobby, které se musí dotovat, nebo si na sebe Dark Elf vydělá?

Poslední dva roky si na sebe Dark Elf vydělá a je to má hlavní práce. Ale prvních pět let to bylo čistě hobby záležitost. Dark Elfa jsem dělal a stále dělám s láskou, rozhodně to není o zisku. V roce 2000 jsem měl možnost vrhnout se do velice lukrativních oblastí na internetu, ale já neváhal a šel jsem cestou tvořit fantasy svět meče a magie. A nelituji toho ani na okamžik.

Chystají se nějaké novinky? Jaké jsou obecně plány do budoucna?

Plány jsou veliké, chystám velice zajímavou novinku v Dark Elfovi, kterou nemá žádná online strategie v Čechách. Ale promiň mi to, nechám si to zatím pro sebe a dám ti Sašo vědět, až bude ve hře, to se neboj!

Jak je to s aktivní hrou? Stíhá člověk, který se o server musí starat, ještě vůbec aktivně hrát?

Dík za tuhle otázku. Ne, nestíhám. Výjimečně jsem teď hrál dva měsíce rasovou ligu R2, scénář byl vyvražďovací boj Temných Elfů proti všem ostatním národům. Hrál jsem proto, že jsem učil Dark Elfa svou sestru. Chtěl jsem jí to pořádně ukázat a předvést se, a jako na potvoru jsme prohráli. No nic ...
 
Jinak se pohybuji ve spodních ligách, kde jen "venčím" svého hrdinu, a pozoruji dění světa. Zlý jazykové tvrdí, že hrát Dark Elf pořádně neumím. Je pravda, že nic nepočítám a hraji intuitivně. Proč nepočítám? Nejlepší profíci v Dark Elfovi mají naučené nejlepší postupy a matematicky hodně rozjezdů propočítané. Já bych to mohl dělal možná ještě lépe než oni, ale uznej, jako autor hry, má cenu to dělat? Vždyť jsem sám všechny ty vzorce vymyslel a znám celý systém hry. To nemám zapotřebí. A tak se jen usmívám, když někdo napíše, že LP je lama.

Díky za rozhovor

Děkuji ti Sašo za rozhovor a přeji vám, ať má eMag hodně spokojených čtenářů.

Na naše otázky odpovídal Zdeněk Pletka, provozovatel, vlastník a admin online hry Dark Elf v jedné osobě, který je taktéž znám jako Lord Pletron.

zdroj : www.emag.cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář